Pas op, laat je niet spoofen!

Het is steeds vaker in het nieuws: spoofing. Criminelen doen zich voor als iemand anders - bijvoorbeeld een bankmedewerker - en proberen zo geld te stelen. Herken de signalen en voorkom dat het jou overkomt.

Raar woord, spoofing…

De letterlijke vertaling is ‘beetnemen’ of ‘foppen’. Want daar draait het de criminelen om. Door zich anders voor te doen, ontfutselen ze belangrijke gegevens bij nietsvermoedende klanten. Zoals bijvoorbeeld rekeningnummers en toegangscodes. Hierna kunnen criminelen pas echt toeslaan: met de gegevens wordt geld weggesluisd.

Herken de verschillende vormen

Spoofing gebeurt op verschillende manieren. Via telefoon, e-mail, websites… Criminelen kunnen het allemaal na-apen. Met een technische truc lijkt het bijvoorbeeld alsof jouw bank een mail stuurt. Of ze maken complete websites na. We zetten de soorten spoofing - mét aandachtspunten - op een rij.

Telefoon spoofing 

Criminelen vervalsen hierbij een telefoonnummer. Zo kunnen ze bellen vanuit het buitenland, maar de ontvanger ziet een Nederlands nummer. Of een klant ontvangt een zogenaamde SMS van zijn/haar bank met daarin een verzoek. Aan de telefoon doen criminelen zich voor als helpdeskmedewerker en bellen over een beveiligingsprobleem. Er wordt gezegd dat je je geld zo snel mogelijk moet overmaken naar een veilige rekening. Je raadt het al, dat geld zie je nooit meer terug. En dit is nog maar één van de vele scenario’s.

Tips

Twijfel? Hang op en bel zelf terug naar je bank.
Medewerkers vragen nooit naar je wachtwoord of gebruikersnaam
Vraagt men om naar een website te gaan? Of software te installeren? Niet doen.
Geef nooit toegang tot je computer ‘om mee te laten kijken’. 


E-mail spoofing

In dit geval wordt een e-mail inclusief het e-mailadres vervalst. De mail lijkt bijvoorbeeld van je bank te komen, door gebruik van het logo en herkenbare kleuren. Je wordt vaak verleid om door te klikken naar een (onveilige) website. Hier kunnen criminelen vissen naar je gegevens of aansporen om kwaadaardige software te installeren. 

Tips

Staan er spelfouten in het bericht of klopt de aanhef niet? Vertrouw het niet.
Is er een link in de e-mail? Hou de muispijl erboven en het hele internetadres wordt zichtbaar. Controleer dit op eigenaardigheden.
Wordt er een te mooi aanbod gedaan waar je snel op moet reageren? Vaak klopt het dan niet.
Moet je een bijlage in de e-mail openen, of een andere actie uitvoeren? Doe dit niet. 
Wordt er gevraagd om (rekening)gegevens te sturen? Dit vragen bankmedewerkers nooit.


Website spoofing

Criminelen worden steeds handiger in websites namaken. Bijvoorbeeld die van je bank. Op de nep-site word je verleid om persoonlijke gegevens in te vullen. Of schadelijke software te installeren. Hoe beland je op een nep-website? Bijvoorbeeld via e-mail (spoofing) of dubieuze advertenties op andere websites. Wij plaatsen zelf geen links naar onze bankomgeving in e-mails.

  • Internetbankieren? Doe dat nooit via een link en type zelf het adres in. Dubbelcheck altijd of je geen spelfouten maakt bij het intypen. Je kunt daarna ook een ‘favoriet’ aanmaken in de browser voor een volgend bezoek.
  • Klopt het internetadres? Zit er geen taalfout in of mist er bijvoorbeeld een letter? In je browser zou je links naast het internetadres altijd een slotje moeten zien waarop je kunt klikken. Dit slotje zou moeten verwijzen naar het beveiligingscertificaat van LeasePlan Corporation NV.
  • Zie je vreemde dingen op de website, zoals taalfouten of gebrekkig Nederlands? Verschijnen er dreigende meldingen, zoals ‘uw computer loopt gevaar’? Met bangmakerij hopen criminelen dat je sneller in de fout schiet.

Vragen? We staan voor je klaar
We hopen dat deze tips je helpen. Het is bovenal belangrijk om je gezond verstand te gebruiken. Ontvang je een vreemd e-mailbericht of telefoontje namens LeasePlan Bank? Neem dan contact op met onze klantenservice.