Veiligheid

Zo voorkomen we samen fraude

08-11-2022

We horen vaak verhalen over fraude. Wat is dat precies?

Fraude is een breed begrip en kent veel verschillende vormen. In het kort is fraude opzettelijke misleiding voor eigen voordeel,  en kan zowel online als offline voorkomen. Mensen, bedrijven en instanties kunnen zich allemaal schuldig maken aan fraude of slachtoffer worden. Bij banken zien we twee soorten fraude: het misleiden van de bank zelf of van een rekeninghouder voor financieel gewin. Denk aan criminelen die proberen het bankensysteem te misbruiken om geld wit te wassen, of een oplichter die probeert iemands spaargeld te stelen. Om dit te voorkomen binnen de bankensector hebben we te maken met veel regels, controles en procedures. Die zijn er voor goede reden.

Als bank moet LeasePlan Bank bedacht zijn op fraude. Wat voor fraude kunnen wij mee te maken krijgen?

Omdat wij geen rekening-courant bieden bij LeasePlan Bank, we zijn immers een 100% spaarbank, zijn de risico’s van fraude voor ons kleiner, maar niet nihil. Klanten van ons kunnen te maken krijgen met fraude waarbij iemand probeert hun inloggegevens te stelen om bij de spaarrekening te komen. Een bekende techniek van fraudeurs is het zichzelf voordoen als een bankmedewerker. Ze bellen dan, sturen een smsje, whatsappje of email en vragen daarbij om persoonlijke gegevens of vragen je op een link te klikken. Er is ook een kans dat een fraudeur ons belt en zich voordoet als een klant. Daarom stellen we altijd extra beveiligingsvragen en delen nooit gevoelige gegevens via onze klantenservice.

Waar moet je op letten bij contact met een bank?

LeasePlan Bank, en andere gereguleerde financiële instellingen, zullen nooit zelf een klant contacteren met een verzoek voor de inloggegevens of pincode van een rekening. Ook zal het nooit zo zijn dat je van een bank of financiële instelling een smsje of whatsapp ontvangt met een betaalverzoek. App of bel alleen het nummer dat je op onze website vindt en vraag ook altijd de naam van de medewerker die je spreekt. Wees zelfs dan op je hoede en zorg altijd dat de website de echte website is (https://www.leaseplanbank.nl/). Soms bouwen fraudeurs namelijk hele websites na om mensen in de val te lokken. 

Er zijn ook andere vormen van fraude waar mensen mee te maken kunnen krijgen. Welke zijn dit?

Naast het voordoen als een bank of instantie om gegevens te stelen, zijn er ook criminelen die proberen malware of ransomware op de smartphone of computer van een slachtoffer te krijgen. Dat komt vaak binnen als een onschuldig-ogende link of bijlage, maar de gevolgen zijn desastreus.

Identiteitsfraude is een andere vorm van fraude waarbij een oplichter zich voordoet als een ander om bijvoorbeeld een rekening te openen of toegang te krijgen tot een bestaande rekening. Hoe meer een oplichter over je weet, hoe makkelijker het stelen van jouw identiteit wordt. Let daarom altijd goed op waar je gegevens of documenten upload of naartoe stuurt.

Wat doet LeasePlan Bank tegen identiteitsfraude?

Je kunt je niet voordoen als een ander dankzij onze beveiligingssystemen. Wij zijn een 100% online bank dus de identiteitscontrole verloopt bij ons ook online. In werkelijkheid is het hetzelfde als je identificeren bij de balie. Tijdens onze online identiteitscontrole vragen we om een identiteitsbewijs en een korte video. Dankzij de combinatie van deze twee middelen kunnen we eerst de identiteit vaststellen, en vervolgens controleren dat de persoon op het identiteitsbewijs echt actief betrokken is bij de aanvraag. Deze controle op echtheid verkleint de risico’s van fraude aanzienlijk.

Wat als een crimineel toch de inloggegevens van een Online Spaarrekening weet te bemachtigen?

Allereerst is het belangrijk om in zo’n geval je wachtwoord gelijk te wijzigen op alle platforms waar je ditzelfde wachtwoord gebruikt. Om in te loggen heb je bij onze Online Spaarrekening naast de gebruikersnaam en wachtwoord ook een tweede controle via sms of de Sparen App. Door een 2-staps verificatie hebben criminelen weinig aan alleen een wachtwoord want om het account binnen te komen moeten ze ook toegang krijgen tot de gekoppelde smartphone. En de kans dat ze die weten te bemachtigen is aanzienlijk klein. LeasePlan Bank biedt wel de optie om bij het inloggen de 2-staps verificatie voor 30 dagen uit te zetten. Dit gaat op basis van IP-adres en raden wij alleen aan op een vertrouwde computer zoals de eigen computer thuis.

Verder kun je bij LeasePlan Bank alleen een overboeking maken van of naar een gekoppelde tegenrekening die ook op je naam staat. Om toegang te krijgen tot je Online Spaarrekening zou een crimineel dus heel wat stappen moeten doorlopen en toegang krijgen tot meerdere accounts of apparaten. Dat verkleint de kans op fraude aanzienlijk, maar maakt het nooit onmogelijk. Het is daarom belangrijk om altijd alert te zijn en geïnformeerd te blijven over de laatste fraudetechnieken die criminelen gebruiken. 

Zijn er dingen die LeasePlan Bank nooit zal doen?

  • Wij vragen nooit aan de telefoon of in tekstberichten om je pincodes, wachtwoorden of andere beveiligingscodes af te geven.
  • LeasePlan Bank is een online spaarbank en stuurt dus nooit een medewerker thuis langs voor internetbankieren of pincodes af te halen.
  • Wij vragen nooit om toegang tot je computer of smartphone of om software of apps op uw computer, tablet of smartphone te installeren. 
  • Wij vragen nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om geld over te boeken naar andere rekeningen, ook niet in noodgevallen.

Reesja Basarat is onze Compliance Officer bij LeasePlan Bank. Zij zorgt ervoor dat LeasePlan Bank en LeasePlan Corporation N.V. (het hoofdkantoor van LeasePlan) alert zijn op verdachte activiteiten en altijd voldoen aan de laatste regelgeving vanuit organisaties zoals De Nederlandse Bank en Autoriteit Financiële Markten.