Veiligheid

Welke digitale voetsporen laat jij achter?

24-01-2024

We laten allemaal constant voetafdrukken achter. Duidelijk te zien tijdens een wandeling over het strand, moeilijker op de houten vloer thuis. Maar ook als jouw voetafdrukken niet gelijk te zien zijn, laat je ze toch overal achter. Zo werkt het ook met je digitale voetafdruk. Overal waar we digitaal komen laten we een afdruk achter in de vorm van persoonlijke data. Dat kan expliciet zijn, zoals de voetafdrukken op het strand, als we iets posten op social media voor heel de wereld om te zien. Maar kan ook bijna onzichtbaar zijn, zoals onze browsegeschiedenis, persoonsgegevens, of waar onze interesses liggen.

Deze week is het International Privacy Week. Het is daarom goed om aandacht te besteden aan de sporen die we online achterlaten. Maarten Bevers, Information Security Officer bij LeasePlan Bank, vertelt ons meer over deze digitale voetafdrukken en hoe je jezelf kunt (blijven) beschermen van online spoorzoekers.

Digitale voetafdruk

In onze huidige digitale wereld is het essentieel om bewust te zijn van onze digitale voetafdruk. Het gaat hier niet alleen om de gegevens die we actief delen via sociale media, maar ook om de data die we onbewust achterlaten door ons online gedrag. Kennis van deze digitale voetafdruk stelt ons in staat betere keuzes te maken over wat we delen en met wie. Heb je jezelf wel eens gegoogled? Grote kans dat er meer online staat dan je zelf denkt.

Spoor van data

Van je eigen bank, tot het inchecken bij een hotel; overal laat je bewust of onbewust persoonlijke gegevens achter. Waar sommige instellingen (zoals banken) het recht (plicht zelfs) hebben om een onbewerkte kopie van een paspoort op te vragen, is dat bijvoorbeeld bij hotels niet het geval. Daarnaast is een bank digitaal ingericht om zulke kostbare persoonlijke gegevens te beschermen, het lokale hotel vaak niet. Om de digitale voetafdruk te verkleinen is het daarom raadzaam om juist voor dit soort momenten te zorgen voor een bewerkt kopie met een watermerk. Hiermee verklein je de kans dat deze kopie mogelijk kan worden ingezet voor identiteitsfraude.

Maar ook andere persoonsgebonden data en gegevens laten we overal achter. Bijna elke website vraagt een waslijst aan persoonlijke data om je aan te melden, volgen in de achtergrond jouw online gedrag en verzamelen meer gegevens dan je denkt. Het is geen toeval dat je die schoenen waar je net naar keek 3 minuten later op een andere website tegenkomt in een advertentie. Maar niet alleen marketeers gebruiken jouw data om je ‘onschuldig’ meer te laten kopen. Er zijn ook partijen die jouw data maar al te graag gebruiken om je te beïnvloeden, bijvoorbeeld op politiek gebied. Privacy-bewuste mensen gebruiken daarom vaak ‘blockers’ of speciale browsers tegen deze ‘trackers’. 

Hou je data in de gaten

Het is voor iedereen van belang om geregeld aandacht aan onze persoonlijke data te besteden. Net zoals we ons banksaldo in de gaten houden om financiële gezondheid te waarborgen, is het noodzakelijk om regelmatig onze privacy-instellingen en de opslag van onze gegevens te controleren. Persoonlijke gegevens zijn precies wat ze beschrijven; ze zijn persoonlijk en daarmee van jouwzelf. Het is daarom belangrijk om regelmatig te controleren of je nog wel wilt dat een app die je 10 jaar geleden gebruikte nog steeds toegang moet hebben tot jouw persoonlijke gegevens. 

Vraag het zo nodig op

Als burger van de Europese Unie (EU) heb je het recht om je persoonlijke gegevens op te vragen bij een partij die jouw data verwerkt. Dit recht valt onder de "General Data Protection Regulation" (GDPR). Door hier gebruik van te maken, kan je inzicht krijgen in de data die een partij van je heeft en inzicht krijgen of deze data wellicht verwijderd kan worden. Dit draagt bij aan meer inzicht in je eigen digitale voetafdruk.

Waardevolle gegevens

We leven in een wereld waarin onze gegevens niet alleen waardevol zijn voor ons, maar ook voor bedrijven, social media en voor kwaadwillenden. Het is daarom van belang dat we ons bewust zijn van de risico's en de maatregelen die we kunnen nemen om onze informatie te beschermen. Dit omvat niet alleen het zorgvuldig beheren van wat we online delen, maar ook het begrijpen van hoe bedrijven en apps onze informatie gebruiken.

LeasePlan Bank roept iedereen op om deze Data Privacy Week te gebruiken als een springplank voor blijvende verandering. Of het nu gaat om het updaten van je privacy-instellingen, het leren over digitale rechten, of het deelnemen aan gesprekken over data privacy, elke stap die je neemt is een stap in de richting van een veiligere en meer privacybewuste toekomst. Door bewustwording en actie kunnen we samen zorgen voor meer grip op je eigen digitale voetafdruk.

Maarten Bevers is onze Information Security Officer & Data Protection Officer (ISDPO). Hij zorgt ervoor dat de business en IT in de 1e verdedigingslinie van LeasePlan Bank en Corp (het hoofdkantoor van LeasePlan) voldoende in staat zijn om goed geïnformeerde beslissingen te nemen, waarbij commerciële voordelen en potentiële risico's zorgvuldig worden afgewogen.

Nieuwsbrief Inschrijving

Wil je ook de spaar nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hieronder in.